تور کربلا

تور کربلا-تور زیارتی به کربلا-زیر نظر سازمان حج و زیارت
+++++++++++++++++++++++++++++++++

چند نکته درباره تور هوایی کربلا

تور کربلا به دو شکل تور زمینی کربلا و تور هوایی کربلا تقسیم می شود ، به طور معمول مدت زمان تور هوایی کربلا 7 تا 8 شبانه روز می باشد.

تمامی پروازهای ایران در فرودگاه نجف بر زمین می نشینند و زوار عتبات عالیات قبل از هر چیز به زیارت امیرالمومنین (ع) در نجف و سپس به زیارت امام حسین (ع) در کربلا، امام موسی کاظم (ع) و امام محمد تقی (ع) در کاظمین مشرف می شوند.
 
زائرینی که قصد سفر هوایی به کربلا دارند می بایست حداقل از سه ساعت قبل در فرودگاه حاضر شده و مدارک لازم اعم از فیش عوارض، گذرنامه و بلیط سفر خود را ارئه نمایند.
تور زمینی کربلا حدود 9 شبانه روز می باشد و زائرین معمولا از مرز های زمینی مهران و خسروی به عتبات عالیات مشرف می شوند.
 
 
نرخ و قیمت تور کربلا به صورت مصوب از طرف سازمان حج و زیارت کشور تعیین می گردد و می توانید قبل از تهیه بلیط عتبات نرخ مصوب را از طریق سازمان حج و زیارت کشور جویا شوید.

چند-نکته-درباره-تور-هوایی-کربلا
 
هتل های عراق
 
هتل هایی که در کربلا و نجف وجود دارند اتاق تک نفره نداشته و اتاق ها را به صورت 2 و 3 نفره ارائه می نمایند، البته اولویت این اتاق ها با زائرینی که به صورت خانوادگی سفر نموده اند و برای محارم می باشد.
 
لوازم مورد نیاز برای سفر کربلا
 
مدارک شناسایی مورد نیاز شما در تور کربلا تنها روادید، کارت هتل و گذرنامه است، پس نیازی به شناسنامه، کارت ملی و... ندارید. برای سفر لوازم شخصی به همراه لباس فصل و داروهایی که مصرف می نمایید به همراه نسخه پزشکی و نظر پزشک معالج خود را همراه داشته باشید.
 
بهتر است مقداری تنقلات با تاریخ انقضای زیاد همچون آب آشامیدنی، بیسکوئیت، مغز بادام، پسته، آجیل و ... همراه خود داشته باشید.
 
در صورت بروز هرگونه مشکل تمام زائران تحت پوشش بیمه زائرین می باشند و می بایست به مسئول کاروان تور کربلا مراجعه نمایید تا شما را به مرکزهای درمانی هدایت نماید.
 
نکاتی در مورد سفر به عراق با تور کربلا
 
زمانی که وارد عراق شدید ساعت خود را با زمان محلی عراق تنظیم نمایید زیرا تمام برنامه های کاروان بر اساس ساعت رسمی این کشور می باشد.
 
آب لوله کشی عراق تنها برای شستشو می باشد، از خوردن آن خودداری نمایید و تنها از بطری های آب آشامیدنی پلمپ شده استفاده نمایید.
 
بهتر است وسایل گران بها خود همانند طلا و جواهرات را به صندوق های هتل تحویل داده و رسید دریافت نمایید و پس از پایان سفر با تحویل دادن رسید مرسولات خود را تحویل بگیرید.
همچنین بهتر است به صورت گروهی به حرم و مناطق مختلف شهر بروید و از تردد در شب خودداری نمایید.
 

تور کربلا
 
تور کربلا به دو مدل تور گروهی کربلا و تور انفرادی کربلا تقسیم می گردد و تور گروهی کربلا به سفری گفته می شود که جهت زیارت دسته جمعی به کربلا مشرف می شوند.
 
مزایای تور کربلا
 
در سفر به صورت تور مسافران با خیالی آسوده از سفر خود لذت می برند، همچنین در تور های گروهی کربلا نیز مسافران به یکدیگر آشنا شده و با استفاده از تجربه یکدیگر به سفر می پردازند.
 
 سوغات کربلا
 
آوردن سوغاتی از کشورهای که به آن سفر می کنیم از جمله عادات ما ایرانی ها می باشد افرادی نیر که به تور کربلا می روند نیز علاقه دارند با خود سوغات از کربلا بیاورند.
توجه داشته باشید که هنگام خرید سوغات از کربلا حتما از فروشنده تخفیف بگیرید برخی مسافران تا 50 درصد تخفیف نیز گرفته اند!
 
بیشتر زائرین کربلا مهر تربت، تسبیح تربت، خاک سرزمین کربلا و چادر های مشکلی و ... با خود سوغات می آورند.
 
بازارهایی که در کربلا وجود دارند دارای تنوع محصول بیشتری نسبت به بازار های نجف می باشند پس توصیه می گردد از بازار کربلا خرید نمایید.
 
توجه نمایید که قیمت اجناس در عراق دارای نرخ بالاتری نسبت به ایران می باشند پس نیازی نیست حتما از عراق جنس خریداری نمایید و می توانید از ایران سوغات بخرید.
 
در بازارهای کربلا و نجف می توانید با پول رایج خودمان نیز خرید نماییم.
 
تور هوایی کربلا
 
از جمله مزایای تور هوایی کربلا می توان به سرعت بیشتر و خستگی کمتر راه اشاره نمود.اگر میخواهید سفری کوتاه به کربلا داشته باشید توصیه می شود از تور هوایی کربلا استفاده نمایید اما اگر علاوه بر زیارت قصد دارید در کربلا و نجف گشتی هم داشته باشید می توانید از تور زمینی کربلا یا تور هوایی کربلا استفاده نمایید.
 
 توصیه های جهت سفر با تور کربلا
 
1. توجه داشته باشید که سفر انفرادی به کربلا و عراق مشکلاتی را در پی دارد همانند نداشتن مترجم ، آشنا نبودن با مسیر و اماکن و.. که ممکن است اتفاقات ناگواری را برای مسافرین ایجاد نمایید بنابراین توصیه می شود حتما با تور کربلا به سفر بروید و از سفر انفرادی اجتناب نمایید.
 
2. توجه نمایید که سفر غیر مجاز به خاک عراق از جانب مسئولین کشور موجب محاکمه و حبس از 2 تا 10 سال می گردد  بنابراین توصیه می شود از سفر غیرمجاز بپرهیزید و تنها به صورت رسمی سفری انفرادی یا با تور کربلا داشته باشید.
 
3. گاهی اوقات به دلیلی هجوم زیاد مردم به کربلا ممکن است گذرنامه برخی افراد به دلیل اشتباه سهوی مهر نشود  لذا توصیه می شود حتما گذرنامه خود را چک نمایید که ممهور شده باشد تا در هنگام خروج از خاک عراق با مشکل مواجه نشوید.
 
4. در حفظ و نگهداری مدارک و اسناد خود کوشا باشید و بهتر است اسناد و مدارک خود را به مسئول تور کربلا تحویل دهید تا نگهداری نمایند.
 
5. عکس و فیلم گرفتن از مراکز نظامی و دولتی عراق ممنوع می باشد.
 
6. از حمل هرگونه مواد مخدر حتی به مقدار کم و برای مصارف پزشکی خودداری نماید، در عراق نگهداری این مواد مجازات سنگینی در پی دارد.
 
7. بدون هماهنگی با مسئول تور به اماکن و صرافی های دور از محل اقامت مراجعه ننمایید .
8. کپی شناسنامه ، کارت ملی و چند قطعه عکس و همچنین همراه داشتن شماره بستگان الزامی می باشد تا در صورت بروز هرگونه مشکل به سرعت حل شود.

درباره : اطلاعات زائر , ,
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

بازدید : 67
تاریخ : چهار شنبه 28 تير 1396 زمان : 18:50 | نویسنده : رامش | نظرات ()

چرا تور هوایی کربلا از تور زمینی کربلا بهتر است ؟

واقعا تور هوایی کربلا چه مزیتها و ویژگی هایی دارد که باعث می شود بسیاری از هموطنان به این نوع تور که گرانتر از سایر تورها می باشد متمایل شوند :

 

مزایا و خصوصیات مثبت استفاده از تور هوایی کربلا نسبت به سفر زمینی هوایی کربلا عبارتند از:
 
1. ایمنی بیشتر این نوع تور
 
سفر با تور هوایی ایمنی بیشتری را نسبت به سفر با خودرو شخصی، اتوبوس و قطار برای شما به ارمغان می آورد
 
2. سرعت بیشتراین نوع تور
 
پرواز مستقیم به کربلا طی مدت 1 الی 2 ساعت شما را به مقصد می رساند در حالی که در سفر زمینی کربلا علاوه بر خستگی راه حدود 20 ساعت یا بیشتر (در صورت وجود ترافیک) سفر شما به طول می انجامد.
 
3. راحتی و آسایش این نوع تور
 
فردی که پس از 20 ساعت سفر به مقصد می رسد نسبت به فرد دیگری که کمتر از 2 ساعت به مقصد می رسد دارای خستگی بیشتری خواهد بود و پس از رسیدن به مقصد نیاز به استراحت خواهد داشت. در حالی که فردی که با هواپیما و تور هوایی کربلا سفر می نمایند در طی مدت زمانی کمتر از 2 ساعت به مقصد خواهد رسید، حتی برخی در هواپیما استراحت کرده و می خوابند و پس از بیدار شدن در عراق هستند!
 
4. کاهش زمان سفر و سفری بهینه
 
20 ساعت مدت زمان مسیر رفت به همراه زمان مورد نیاز برای استراحت و 20 ساعت زمان برگشت از کربلا مجموعا حدود 2 شبانه روز از زمان شما را طی نمودن مسیر ها اتلاف می نماید در حالی که با تور هوایی کربلا زمان طی شده در مسیر رفت و برگشت شما کمتر از 4 ساعت خواهد بود.

درباره : تور کربلا , اطلاعات زائر , ,
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

بازدید : 67
تاریخ : چهار شنبه 29 تير 1396 زمان : 18:33 | نویسنده : رامش | نظرات ()

تور کربلا. تور زمینی کربلا. تور هوایی کربلا. کربلا.

بین الحرمین در کربلا  حد فاصل حرم امام حسین(ع) و حرم حضرت عباس(ع) و مسیری به طول ۳۷۸ متر است. در گذشته بین الحرمین به صورت فضای آزاد میان دو حرم نبود، بلکه حد فاصل حرمین، منازل مسکونی و تجاری قرار داشت، در دوره صدام اماکن مسکونی و بناهای این محدوده با انگیزه توسعه اطراف حرمین تخریب شد و فضای کنونی بین الحرمین به وجود آمد. پس از سقوط صدام ملعون، توسعه بین الحرمین به عنوان یکی از طرح‌های مهم ستاد بازسازی و توسعه عتبات عالیات ایران و عراق مورد بررسی قرار گرفته و اجرایی شد.


اصطلاح بین الحرمین

رجوع به کتب تاریخی، زندگینامه‌ها و حتی دانشنامه‌ها و اشعار قدیمی آیینی نشان می‌دهد که تا پیش از تخریب خانه‌های میان حرمین، نام بین الحرمین مرسوم نبوده است. تنها نامی که از بین الحرمین دیده می‌شود، بازار بین الحرمین تهران است که در زمان قاجار ساخته شده است و میان دو مسجد شاه و جامع تهران است. این اصطلاح پس از ساخت بین الحرمین در کربلا وارد ادبیات عاشورایی و آیینی شد.
ساخت بین الحرمین

پیش از ساخت بین الحرمین، حد فاصل حرمین محله‌ای مانند دیگر محلات کربلا بوده و بافتی قدیمی داشته است؛ کوچه پس کوچه‌های باریک و پیچ در پیچ و خانه‌ها و مغازه‌های مردم. سید محسن حکیم در این اندیشه بود که دو حرم را توسعه داده و به هم متصل کند؛ اما تملک خانه‌ها و مغازه‌ها هم هزینه هنگفتی داشت و هم رضایت مالکان سخت و دور از دسترس بود. همچنین در این میان، مدارس و مساجدی بود که این مسأله را دشوارتر می‌کرد.

در ۱۳۹۳ق وزارت اوقاف عراق، اداره عتبات عالیات در عراق را به دست گرفت و در سال ۱۴۰۰ق کارگروهی برای بازسازی و توسعه حرمین تشکیل شد.

 در سوم جمادی الثانی ۱۴۰۷ق /۱۹۸۷م بین الحرمین به همراه دیگر طرح‌های توسعه حرمین مانند تجدید طلاکاری گنبد حرم امام حسین افتتاح شد.در طرح توسعه حرمین، خانه‌ها، بازار و مغازه‌ها به عرض ۴۰ متر از بین رفت.


قیام شیعیان در انتفاضه ۱۹۹۱م و حمله ارتش بعثی به کربلا، صدمات بسیاری به حرمین کربلا وارد ساخت. اگرچه سال‎های بعد، حکومت صدام در پی بازسازی برآمد، اما تا دوره پس از سرنگونی صدام، آثار حمله به حرمین کربلا همچنان باقی بود.
موقعیت بین الحرمین


پس از سرنگونی رژیم صدام و همزمان با اجرای طرح‎های بازسازی عتبات عالیات در عراق، طرح بازسازی و توسعه حرم امام حسین(ع) و حرم حضرت عباس(ع) نیز در دستور کار قرار گرفت. در این میان فضای آزادی که میان دو حرم ایجاد شده بود طی عملیاتی عمرانی مورد استفاده زائران قرار گرفت. به دلیل موقعیت مناسب بین الحرمین به ویژه استفاده این محدوده در عزاداری میلیونی زائران در اربعین حسینی، طرح توسعه بین الحرمین پایه ریزی و آغاز شد.
طرح توسعه بین الحرمین

طرح‌ توسعه بین الحرمین با هدف آماده سازی محوطه بین الحرمین متناسب با فضای معنوی و همچنین تامین امکانات و خدمات لازم برای زائران در این محوطه و تسهیل عبور و مرور آنان بین حرم امام حسین(ع) و حرم حضرت عباس(ع) و نیز تأمین حداکثر فضای مسقف ممکن از مهرماه ۱۳۸۹ آغاز شد. در یکی از پروژه‌های این طرح، عملیات تخریب برخی ساختمان‌ها و هتل‌های موجود در محدوده طرح آغاز شد. مساحت این پروژه حدود یک میلیون و پانصد هزار متر مربع بوده که از خیابان «میثم تمار» آغاز و با گذشتن از خیابان «جمهوری» به سمت دیگر بین الحرمین منتهی می‌شود.

به دلیل گران بودن ساختمان‌ها و هتل‌های موجود در این منطقه، اعتبار بسیار بالایی برای خریداری و تخریب آن مورد نیاز بوده که بخشی از آن را دولت عراق، مقداری نیز از بودجه شهرداری کربلا و هدایا و نذورات حرمین دریافت شد. قرار است این طرح تا سال ۲۰۳۵ میلادی پایان یابد.
طرح سنگ فرش کردن بین الحرمین

یکی دیگر از پروژه‎های بین الحرمین، پروژه سنگ فرش کردن بین الحرمین بود. عملیات سنگ فرش بین الحرمین با مرمر درجه یک ایتالیایی توسط وزارت بازسازی و مسکن عراق با مبلغی برابر با ۲۵ میلیارد و ۳۹۳ میلیون دینار عراقی و در مساحتی برابر با ۲۴۲۷۰ متر مربع در سال ۱۳۸۹ آغاز شده و در مرداد سال ۱۳۹۲ به پایان رسید. این طرح شامل سنگ فرش بین الحرمین با مرمر، سایبان، توسعه تأسیسات زیربنائی و برقی، آب سردکن و کولر گازی، دوربین مداربسته و دستگاه‌های صوتی بوده است. سنگ به کار رفته در محوطه بین الحرمین نیز دقیقا همانند سنگ به کار رفته در صحن مسجد الحرام است که ضخامت آن ۵ سانتی متر و دارای ویژگی خنک نگه داشتن محیط است.

در کنار این پروژه، پروژه شبکه آبیاری فضای سبز، شبکه فاضلاب، شبکه برق و روشنائی، تصفیه آب همراه با آب سردکن، وضوخانه و برخی سیستم‌های کنترلی و اطلاع رسانی، پیجر، اعلام حریق و دیگر امکانات مورد نیاز اجرا شده است.
طرح جامع سفینة النجاه در بین الحرمین

طرح سفینه النجاه بزرگترین پروژه توسعه بین الحرمین است که در آن حد فاصل حرم امام حسین(ع) و حرم حضرت عباس(ع) به صورت بنایی در دو طبقه با حفظ وضعیت فعلی حرم‌ها احداث خواهد شد. این طرح از سوی مهندسان ایرانی ارائه گردید سپس توسط ستاد عتبات عالیات ایران در مناقصه بین المللی طرحِ جامع بین الحرمین مطرح شد و در نهایت با تأیید داوران بین‎المللی بیشترین امتیاز مناقصه رااز آن خود کرد

درباره : اماکن متبرکه عراق , ,
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

برچسب ها : تور کربلا , تور زمینی کربلا , تور هوایی کربلا , کربلا , ,
بازدید : 56
تاریخ : سه شنبه 27 تير 1396 زمان : 19:57 | نویسنده : رامش | نظرات ()

تور کربلا. تور زمینی کربلا. تور هوایی کربلا.

 حضرت علی بن حسین بن علی بن ابی‌طالب، معروف به امام سجاد و امام زین‌العابدین، چهارمین امام شیعیان و فرزند امام حسین(ع) است.

نام و نسب مادر او، از مسائل اختلافی است و نام‌های متعددی برای او ذکر شده است؛ از جمله: شهربانو، شهربانویه، شاه زنان، جهانشاه...

شیخ مفید نام مادر وی را شاه‌زنان، دختر یزدگرد معرفی می‌کند و شیخ صدوق نیز مادر ایشان را دختر یزدگرد پسر شهریار پادشاه ایران می‌داند که هنگام وضع حمل او از دنیا رفته است.

کنیه امام سجاد (ع)  ابوالحسن، ابوالحسین، ابومحمّد و ابوعبداللّه بوده است.

ولادت

بنا بر قول مشهور امام سجاد(ع) در سال ۳۸ق متولد شده است که در این صورت بخشی از حیات  ایشان در زمان امام علی(ع) و نیز دوران امامت امام حسن مجتبی(ع) و امام حسین(ع) میباشدو ناظر تلاش معاویه برای تحت فشار گذاشتن شیعیان در عراق و دیگر نقاط بوده است.

اما در برخی اخبار سن امام را کمتر از آنچه مشهور است، دانسته و تولد امام را در حدود سال ۴۸ق گفته‌اند. گرچه این اخبار در منابع متعددی نقل گردیده، اما شواهدی وجود دارد که مانع از قبول آنهاست، مثلا اینکه مشهور مورخان و سیره نویسان تولد وی را در سال ۳۸ ذکر کرده‌اند که بر مبنای آن، سن امام در واقعه کربلا، ۲۳ سال دانسته شده است. از جمله محمد بن عمر واقدی، از راویان اخبار تاریخی اهل سنت، بعد از نقل این کلام از امام صادق(ع)که گفت علی بن الحسین(ع)در ۵۸ سالگی رحلت کرد، می‌نویسد: این گفتار بر آن دلالت دارد که امام سجاد(ع) در حالی که ۲۳ یا ۲۴ سال داشته در کنار پدرش در کربلا بوده است

زهری نیز گفته است که علی بن الحسین در حالی که ۲۳ داشت، در کربلا کنار پدرش بود.
شهادت

در تاریخ دقیق شهادت امام سجاد(ع) اختلاف است، سال شهادت را ۹۴  یا ۹۵ گفته‌اند. روز شهادت نیز در منابع، مختلف گزارش شده‌است؛ برخی شنبه ۱۲ محرم بعضی ۲۵ محرم گزارش کرده‌اند. گزارش‌های دیگر نیز از جمله ۱۸، ۱۹، و ۲۲ محرم در منابع دیده می‌شود.

در منابع شهادت امام سجاد توسط سمی بود که به دستور ولید بن عبد الملک به او خورانیده شد. قبر او در قبرستان بقیع کنار قبر امام حسن مجتبی، امام محمد باقر و امام جعفر صادق است.


در منابع تاریخی تعداد فرزندان امام سجاد(ع) ۱۵ نفر ذکر شده که ۱۱نفر آنها پسر و ۴ نفر دختر بوده‌اند.


امامت

امامت امام سجاد(ع) با شهادت امام حسین(ع) در عاشورای سال ۶۱ق آغاز شد و تا زمان شهادتش، یعنی سال ۹۴ یا ۹۵ق ادامه داشت.

حاکمان معاصر امام سجاد (ع)

    یزید بن معاویه (۶۱- ۶۴ق.)
    عبد الله بن زبیر (۶۱- ۷۳) که به صورت مستقل حاکم مکه بود.
    معاویة بن یزید (چند ماه از سال ۶۴).
    مروان بن حکم (نه ماه از سال ۶۵).
    عبدالملک بن مروان (۶۵- ۸۶).
    ولید بن عبد الملک (۸۶- ۹۶).[۲۶]


امام سجاد(ع) در واقعه کربلا و در روزی که امام حسین(ع) و یارانش به شهادت رسیدند، به شدت بیمار بود به گونه‌ای که در مواردی که می‌خواستند او را به قتل برسانند، عده‌ای گفتند: او را همین بیماری که دارد کفایت می‌کند.
کوفه

پس از واقعه کربلا، اهل بیت امام حسین(ع) را به اسیری گرفتند و روانه کوفه و شام کردند. هنگام بردن اسیران از کربلا به کوفه، بر گردن امام سجاد(ع) غل و جامعه [جامعه، طوق مانندی است که دست‌ها و گردن را با آن به هم می‌بندند] نهادند و چون بیمار بود، و نمی‌توانست خود را بر پشت شتر نگاهدارد هر دو پای او را بر شکم شتر بستند.

بنابر برخی گزارش‌ها، امام سجاد(ع) در کوفه خطبه‌ای ایراد کرده است؛ ولی توجه به شرایط کوفه و سختگیری و بی‌رحمی مأموران حکومت و بیم کوفیان از آنان، پذیرفتن چنین گزارشی را دشوار می‌سازد. سخنان امام سجاد(ع) در خطبه کوفه، به خطبه او در مسجد دمشق بسیار شبیه است. از این رو احتمال می‌رود که با گذشت زمان راویان حادثه‌ها را با هم آمیخته باشند.

ابن زیاد، امام سجاد(ع) و سایر اسیران کربلا را در زندان نگاه داشت و نامه‌ای به شام نوشت و از یزید کسب تکلیف کرد. یزید پاسخ داد، اسیران و سرهای شهیدان کربلا را به شام بفرستد. ابن زیاد، امام سجاد(ع) را غل بر گردن نهاد و با اسیران همراه مُحَفّر بن ثَعلبه روانه دمشق کرد.


امام سجاد(ع) در مسجد شام خطبه‌ای خواند و خود و پدر و جد خویش را به مردم شناساند و به شامیان گفت که آنچه یزید و کارگزاران او بر زبان‌ها انداخته‌اند درست نیست. پدر او خارجی نیست و نمی‌خواسته است جمعیت مسلمانان را بر هم بزند، و در بلاد اسلام فتنه برانگیزد. او برای حق و به دعوت مسلمانان به پاخاست تا دین را از بدعت‌هایی که در آن پدید شده بزداید و به سادگی و نزاهت عصر جدّ خود برساند.
بازگشت به مدینه

به نوشته شیخ مفید سرانجام خاندان امام حسین (ع) روز اربعین از شام به سوی مدینه حرکت کرد. امام سجاد (ع) که تا ۳۴ سال پس از واقعه کربلا زنده ماند، همواره تلاش می‌کرد یاد و خاطره شهدای کربلا را زنده نگه دارد. امام هر گاه آب می‌نوشید به یاد پدر بود و بر مصایب امام حسین(ع) گریه می‌کرد و اشک می‌ریخت.

در روایتی از امام صادق(ع) آمده است، «امام زین العابدین(ع) چهل سال بر پدر بزرگوارش گریه کرد، در حالی که روزها روزه بود و شب‌ها به نماز می‌ایستاد، هنگام افطار که غلام حضرت برای ایشان آب و غذا می‌برد، و عرض می‌کرد بفرمایید، حضرت می‌فرمود: فرزند رسول خدا گرسنه کشته شد! فرزند رسول خدا تشنه کشته شد! و پیوسته این سخن را تکرار می‌کرد و گریه می‌کرد به گونه‌ای که اشک‌های آن حضرت با آب و غذایش مخلوط می‌شد. پیوسته این گونه بود تا رحلت کرد.»

در دوران امام سجاد(ع) و پس از واقعه کربلا جنبش‌های مختلفی صورت گرفت که یکی از مهمترین آنها واقعه حره بود.


بعد از واقعه کربلا در سال ۶۳ق، مردم مدینه علیه امویان قیام کردند که این قیام حوادثی در پی داشت و به واقعه حَرّه شهرت یافت. مردم شهر با عبدالله بن حنظله -که پدرش حنظله به غسیل الملائکه معروف بود- بیعت کردند و بنی امیه را که شمار آنان به ۱۰۰۰ تن می‌رسید، نخست در خانه مروان بن حکم به محاصره افکندند، سپس از شهر بیرون راندند. امام سجاد(ع) از آغاز شورش خود را کنارکشید و با مردم همداستان نگشت، چون پایان کار را می‌دانست.

در روزهای پرگیرودار واقعه حره، مروان (از دشمنان اهل بیت(ع)) نزد عبدالله بن عمر رفت و از او خواست تا خانواده وی را نزد خود نگاه دارد، ولی عبدالله نپذیرفت. مروان چون از حمایت او ناامید شد پناه به امام سجاد(ع) برد. امام با بزرگواری خاص خود خواهش او را قبول فرمود و کسان مروان را همراه با زن و فرزند خود به ینبع (چشمه ساری نزدیک مدینه از جانب راست کوه رضوی) فرستاد.

امام در این حادثه، ۴۰۰ خانواده را در کفالت خود گرفت و تا وقتی که لشکر مسلم بن عقبه (فرمانده لشکر یزید در واقعه حره) در مدینه بود هزینه آنان را می‌پرداخت.


عبادت

مالک بن انس می‌گوید: علی بن حسین در شبانه روز هزار رکعت نماز می‌خواند تا اینکه از دنیا رحلت کرد. لذا به ایشان «زین العابدین» می‌گویند.

ابن عبد ربّه می‌نویسد: هنگامی که علی بن حسین آماده نماز می‌شد، لرزه عجیبی وجودش را فرا می‌گرفت. از ایشان در این باره سؤال شد، فرمود: «وای بر شما! آیا می‌دانید که من در برابر چه کسی می‌خواهم بایستم و در برابر چه کسی می‌خواهم مناجات کنم؟!»

مالک بن انس می‌گوید: هنگامی که علی بن حسین احرام بست، لبیک اللّهمّ لبیک را قرائت کرد و در همان لحظه، بیهوش شده و از مرکب خود به زمین افتاد.
کمک به فقرا

ابو حمزه ثمالی می‌گوید: علی بن حسین شبانه مقداری غذا بر دوش خود می‌گذاشت و در تاریکی شب به صورت مخفیانه به فقرا می‌رساند و می‌فرمود: «صدقهای که در تاریکی شب داده شود، غضب خداوند را خاموش می‌کند.»

محمد بن اسحاق می‌گوید: مردمی در مدینه زندگی می‌کردند و نمی‌دانستند معاش آنها از کجا تأمین می‌شود؛ با درگذشت علی بن الحسین غذای شبانه آنان قطع شد.


شب هنگام انبان‌های نان را بر پشت خود برمی‌داشت و به خانه مستمندان می‌رفت و می‌گفت: صدقه پنهانی آتش غضب پروردگار را خاموش می‌کند. برداشتن این انبان‌ها بر پشت او اثر نهاده بود و چون به جوار پروردگار رفت به هنگام شست و شوی آن حضرت آن نشانه‌ها را بر پشت او دیدند ابن سعد نویسد: چون مستمندی نزد او می‌آمد، برمی‌خواست و حاجت او را روا می‌کرد و می‌گفت: صدقه پیش از آنکه به دست خواهنده برسد، به دست خدا می‌رسد

سالی قصد حج کرد. خواهرش سکینه توشه‌ای به ارزش هزار درهم برای وی آماده ساخت. چون به حره رسید، آن توشه را نزد او بردند. امام همه آن را میان مستمندان پخش فرمود.

علی بن الحسین(ع) پسر عموئی مستمند داشت. شب هنگام چنانکه وی او را نشناسد، نزدش می‌رفت و چند دینار بدو می‌بخشید. آن مرد می‌گفت: علی بن الحسین رعایت خویشاوندی را نمی‌کند، خدا او را سزا دهد. امام این سخنان را می‌شنید و شکیبائی و بردباری می‌کرد و خود را بدان خویشاوند نمی‌شناساند. چون به دیدار خدا رفت آن احسان از آن مرد بریده شد و دانست که آن مرد نیکوکار علی بن الحسین بوده است پس بر سر مزار او رفت و گریه کرد.

ابونعیم نویسد: دو بار مال خود را با مستمندان قسمت کرد و گفت: خداوند بنده مؤمن گناهکار توبه‌کننده را دوست دارد و نویسد: مردم او را بخیل می‌دانستند و چون به جوار حق رفت دانستند که هزینه صد خانوار را عهده‌دار بوده است. چون گدائی نزد او می‌آمد، می‌گفت مرحبا به کسی که توشه مرا به آخرت می‌برد.
رفتار با بردگان

از تلاش‌های امام، که هم جنبه دینی داشت و هم جنبه سیاسی، توجه به بردگان بود؛ قشری که بخصوص از زمان خلیفه دوم(عمر بن خطاب) به بعد و مخصوصا در عصر امویان، مورد شدیدترین فشارهای اجتماعی بودند و از محروم‌ترین طبقات جامعه اسلامی در قرون اولیه به‌شمار می‌رفتند.

امام سجاد(ع)، مانند امیرالمؤمنین علی(ع) که با برخورد اسلامی خویش بخشی از موالی عراق را به سمت خویش جذب کرد، کوشید تا حیثیت اجتماعی این قشر را بالا برد.

سید الاهل نوشته است: امام سجاد(ع)در حالی که نیازی به بردگان نداشت، آنها را می‌خرید. این خریدن تنها برای آزاد کردن آنها بود. بردگان که چنین نیتی از امام می‌دیدند، خود را در معرض او می‌نهادند تا امام آنها را بخرد. امام سجاد(ع) در هر زمان و موقعیتی به آزادی آنها می‌پرداخت، به طوری که در شهر مدینه عده زیادی، همچون یک لشکر از موالی آزاد شده، از زن و مرد، به چشم می‌خورد که همگی از موالی امام بودند.



شیخ مفید می‌نویسد: علمایاهل سنت علوم بسیاری را از امام سجاد(ع) نقل کرده‌اند و پندها، دعاها، [احادیثی] در فضل قرآن، حلال و حرام، جنگ‌ها و روزها (تاریخ) از وی بجا مانده است که نزد علما مشهور است. گفتنی است از امام سجاد حدود سیصد حدیث در کتب اربعه شیعه آمده است.


صحیفه سجادیه، مجموعه دعاهای امام سجاد(ع) و آینه‌ای است که تصویر اجتماع آن روز -به ویژه مدینه- را در آن می‌توان دید: بیزاری از کردار و گفتار زشت مردم آن روز و پناه بردن به خدا از آنچه می‌بیند و می‌شنود، و روشن نمودن راه درست در پرتو تربیت دین و قرآن و پاکیزه ساختن جانها از آلایش؛ گویی امام می‌خواهد تا آنجا که ممکن است، به زبان دعا مردم را از شیطان ببرد و به خدا پیوند دهد. صحیفه سجادیه توسط افراد مختلف به فارسی ترجمه و منتشر شده است.

رساله حقوق، یکی از چند اثر منسوب به امام سجاد(ع) است. در این رساله ۵۱ حق (یا ۵۰ حق طبق برخی نسخه ها) شمارش شده است. این اثر را افراد مختلفی به فارسی برگردانیده‌اند و بارها به چاپ رسیده است.


یاران وشاگردان امام سجاد(ع)

    ابوحمزه ثُمالی: راوی، محدّث و مفسّر امامی قرن دوم که از اصحاب امام سجاد، امام باقر، امام صادق و امام کاظم(ع) بود.

    ابوخالد کابلی: ملقب به كنكر، از رجال شیعی سده اول قمری و از اصحاب امام سجاد(ع) و امام باقر (ع).

    اَبان بن تَغلِب: ادیب، قاری، فقیه، مفسّر و از محدّثان بنام امامیه که محضر امام سجاد (ع)، امام محمد باقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) را درک کرد.

    جابر بن عبدالله انصاری: صحابی پیامبر اسلام(ص) است که در بسیاری از غزوه‌ها و سرایا شرکت کرد. جابر، راوی حدیث لوح است - که دربردارنده نام امامان شیعه از زبان پیامبر(ص) است. جابر را از اصحاب امام علی (ع) و ائمه تا امام باقر (ع) دانسته‌اند.

    سُلَیم بن قیس هلالی: از اصحاب خاصّ چهار امام نخست شیعه(ع) که محضر امام باقر(ع) را هم درک کرده است. او از قدیمی‌ترین علمای شیعه و بزرگان اصحاب ائمه(ع) و مورد وثوق آنان بوده و نزد ایشان از محبوبیت خاصّی برخوردار بوده است.

    حسن بن محمد بن حنفیه: از محدّثان قرن اول، فرزند محمد بن حنفیه و نواده علی بن ابیطالب (ع) است.

    سعید بن مسیب بن حزن قرشی مخزومی: از تابعین که او را از فقهای هفتگانه مدینه در زمان امام سجاد(ع) به شمار آورده‌اند.

    یحیی بن اُمّ طُوَیل

    سعید بن جُبَیر: مفسر و از تابعین و اصحاب امام سجاد(ع) است.

    محمد بن جُبَیر بن مُطعِم


درباره : درباره واقعه کربلا , ,
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

برچسب ها : تور کربلا , تور زمینی کربلا , تور هوایی کربلا , کربلا , ,
بازدید : 86
تاریخ : دو شنبه 26 تير 1396 زمان : 18:26 | نویسنده : رامش | نظرات ()

چرا سایت تور کربلا

چرا سایت تور کربلا چند روزیه که دچار مشکل شده است ؟

چند روزی هست که در هوای گرم تابستان که بازار انواع تورهای ایرانی و خارجی داغ داغ هست . اما حال وبسایت تور کربلا چندان خوش نیست . اینکه چرا ؟ نمی دانم ؟ گوگل هم با ما سر ناسازگاری گذاشته است .

انگار نه انگار هرچی  زحمت می کشیم به هیچ جایی نمی رسه !

حتی تور کربلا که شاید پر جاذبه ترین  تور زیارتی در کشور ما است . نتوانسته است که به این حال بد آبی باشد بر آتش .

هرچی گفتیم اگر سفرنامه ای ، گزارشی از زیارت های عتبات عالیات برای ما ارسال کنید تا برای دیگر هموطنانی که هنوز نتوانسته اند به زیارت کربلا بروند منتشر کنیم .

تا آنها نیز با مرور خاطرات شگفت انگیز شما بار سفر را در ذهن شان ببنددند و مرغ خیالشان به زیارت عتبات عالیات نائل شود . هیچ طرفی نبستیم که نبستیم.

حداقل زمانی رو به اینکار اختصاص بدهید مثلا شما زائر امام حسین علیه السلام بوده اید . آخه بنویسید آنچه که دیده اید ...

بابا ثواب داره به خدا اگر کمی ذوق و سلیقه به خرج دهید . کمی همت چاشنی کار کنید کمی صبوری به خرج دهید می توانید یک سفرنامه به نام خودتان برای جامعه بشریت به جا بگذارید . خدایی این کم چیزی هست شما و جامعه بشریت !

حالا از ما گفتن بود و از شما هم ناز کردن !!!

ما منتظر تمام سفرنامه های کربلا ی شما هموطنان عزیز که به زیارت عتبات عالیات در کربلا و نجف مشرف شده اید هستیم.

 

درباره : اطلاعات زائر , ,
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

بازدید : 49
تاریخ : یک شنبه 25 تير 1396 زمان : 18:2 | نویسنده : رامش | نظرات ()
******************